Jouw gewichtsconsulent aan huis

Volhouden…

Een veelgehoord woord tijdens de Corona-crisis maar ook tijdens een begeleidingstraject bij DitsVit. Jezelf een nieuwe leefstijl aanleren betekent een verandering van je gedrag. Om jezelf een nieuwe gewoonte of nieuw gedrag aan te leren, is volgens onderzoek gemiddeld 66 dagen nodig. In deze blog geef ik je in willekeurige volgorde een aantal tips om je nieuwe leefstijl en daarmee je nieuwe gedrag vol te kunnen houden.

Tip 1: Stel jezelf de vraag: ‘Waarom wil je je leefstijl veranderen?’
Wat zijn belangrijke redenen voor jou om je leefstijl te veranderen? Schrijf dit op voordat je aan je leefstijlverandering begint en bewaar dit. Zit het even tegen? Lees dan nog eens je belangrijke redenen door. Hierdoor wordt je er aan herinnert waar je het allemaal voor doet en kun je er weer tegenaan.

Tip 2: Hoe ziet je nieuwe ‘ik’ er uit als je je doel hebt bereikt?
Visualiseer je nieuwe ‘ik’. Het helpt je als je voor je ziet waar je naartoe wilt. Heb je een foto van jezelf waar je 15 kilo lichter was? Geef die foto een prominente plek om je doel na te streven. Een mooie broek die je niet meer past maar graag weer wilt dragen? Geef die mooie broek een plek in je kledingkast. Elke keer als je die broek ziet, weet je waarvoor je het doet.

Tip 3: Stel haalbare doelen en vier je kleine successen
Wil je veel kilo’s kwijt? Stel dan kleinere doelen van een paar kilo die je binnen een paar maanden kwijt wilt raken. Hierdoor wordt je doel overzichtelijker. Is je kleinere doel behaald? Vier dan je succesje. Dit houdt je gemotiveerd om te gaan voor een gezondere versie van jezelf op langere termijn. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op een mooie bos bloemen, een spannend boek, een dagje sauna of nieuwe sportschoenen. Bedenk wat leuks om je succes te vieren! Beetje bij beetje kom je steeds dichtbij je grotere einddoel.

Tip 4: Resultaat
Staar je niet blind op je gewicht als (enige) resultaat. Denk aan hoe goed je je gaat voelen (of al voelt) bij een gezonder en fitter lichaam. Zie hiervan de voordelen.

Tip 5: Blijf positief
Jouw gedachtes en overtuigingen zijn bepalend. Als je op voorhand al tegen jezelf zegt: ‘Ik denk niet dat ik het ga volhouden’, dan zeg je eigenlijk tegen jezelf: ‘Het wordt toch niets want je kunt het toch niet’. Probeer je negatieve gedachtes en overtuigingen om te zetten naar positieve gedachtes en overtuigingen. Jouw mindset speelt een heel belangrijke rol bij het aanleren van een nieuwe leefstijl.

Tip 6: Focus
Focus je op wat je wél mag eten en hoe lekker dat kan zijn, in plaats van je focus te leggen op wat je NIET zou mogen eten. Maar begrijp me niet verkeerd; af en toe genieten van iets ongezonds hoort erbij. Daardoor is het gezonde(r) leven beter vol te houden.

Tip 7: Je doet het voor jezelf
De beste motivatie om je nieuwe leefstijl vol te houden is de motivatie die uit jezelf komt. JIJ(!) wilt gezonder/slanker/fitter/gelukkiger/energieker worden. Je doet het voor jezelf en niet voor een ander.

Tip 8: Samen sta je sterker
Geniet samen met je partner of gezin van nieuwe gezonde recepten en vier samen je behaalde resultaten. Het voordeel hiervan is dat je elkaar op moeilijke momenten kunt motiveren en dat je je nieuwe leefstijl voor de langere termijn kunt volhouden. Maar onthoud; je doet het voor jezelf!

Tip 9: Heb geduld
Veranderingen of resultaten kunnen soms zo klein voelen maar over een jaar zijn veranderingen of resultaten ontzettend groot. Heb geduld om te veranderen. Geduld in combinatie met volhouden wordt uiteindelijk beloond.

Tip 10: Leer omgaan met lastige momenten
Jezelf een nieuwe leefstijl aanleren gaat met vallen en opstaan, net zoals je hebt leren lopen en fietsen. Leer jezelf een misstap te vergeven. Bewust of onbewust toch die hele zak drop leeggegeten? Jammer dan. Zorg ervoor dat je direct na de misstap je leefstijl weer oppakt zodat de schade beperkt blijft.

Zet ‘m op!

DitsVit Ditsy Bergman