Jouw gewichtsconsulent aan huis

De feestdagen zijn voorbij, 2020 is begonnen

De feestdagen zijn voorbij. Ik hoop dat je hebt genoten van familie, vrienden, gezelligheid en lekker eten en drinken. Ben je door deze feestdagen een paar kilo aangekomen? Maak je hier niet te druk over. Zelf was ik 2,0 kilo zwaarder na de kerstdagen. Hoe dan!? Je hebt waarschijnlijk meer gegeten dan normaal waardoor je darmen voller zitten. Meestal duurt het gemiddeld 48 uur voordat je feestmaaltijd de toiletpot bereikt. Ook houd je meer vocht vast dan normaal. Dit komt doordat je zouter hebt gegeten. Dit zie je terug op de weegschaal. Geef je lichaam een aantal dagen de tijd om hiermee ‘af te werken’. Uiteindelijk ben je mogelijk niet meer dan 1 of 2 kilo aangekomen. Hierbij een paar tips om je lichaam een handje te helpen weer op jouw oude gewicht, van vóór de kerstdagen, uit te komen.

 1) Pak na de feestdagen zo snel mogelijk jouw gezonde leefstijl weer op
Persoonlijk vind ik het altijd fijn om na de feestdagen weer ‘normaal’ te doen. Dit betekent voor mij dat ik extra let op mijn gezonde leefstijl. Mocht je je afvragen; wat is dan een ‘gezonde’ leefstijl? Ik kan je hierbij helpen. Soms zijn kleine veranderingen in jouw huidige leefstijl al voldoende.

 2)     Eet voedzaam en gezond 
Kies voor voedingsmiddelen die jouw lichaam voeden en niet voor voedingsmiddelen die jouw lichaam vullen. Voedingsmiddelen die jouw lichaam ‘voeden’ zijn de gezonde voedingsmiddelen. Hierin zitten goede koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen waar het lichaam daadwerkelijk iets aan heeft. Voorbeelden hiervan zijn: volkoren producten, groenten, fruit. Voedingsmiddelen die jouw lichaam ‘vullen’ zijn de minder gezonde voedingsmiddelen waar geen vitamines en mineralen in zitten. Voorbeelden hiervan zijn: koek, snoep, chips, frisdrank.  

3)     Eet veel groenten en fruit
Om je darmen een handje te helpen zijn groenten en fruit een hele goede keuze. Fruit en groenten bevatten namelijk veel vezels. Vezels dragen bij aan een goede spijsvertering. Eet dagelijks 250 gram groente en tenminste 2 stuks fruit per dag en varieer volop.

4)     Drink minimaal 1,5 tot 2 liter per dag
Ga eens na of je dagelijks 1,5 tot 2 liter per dag vocht binnenkrijgt. Kies voor koffie, water of thee. Voor koffie geldt een maximum van 4 koppen per dag. Mocht je gaan sporten dan heeft jouw lichaam extra vocht nodig.

 5)     Gebruik geen/nauwelijks zout bij de bereiding van jouw maaltijden
Zout is de belangrijkste bron van natrium in onze voeding. Natrium regelt de vochtbalans in ons lichaam. Meer dan 80% van de Nederlandse bevolking krijgt meer zout binnen dan de maximale hoeveelheid van 6 gram zout per dag. Een te hoge zoutinname kan leiden tot ongewenste effecten op jouw gezondheid. Als je weinig of geen zout toevoegt bij jouw maaltijdbereiding, krijg je voldoende zout binnen.

 6)     Beweeg/sport minimaal 2,5 uur per week
Bewegen/sporten houdt ons vitaal. Het advies is om minimaal 2,5 uur per week te bewegen/sporten. Doe datgeen wat jij leuk vindt of waar je zin in hebt.

 7)     Vermijd zoete verleidingen
Na de feestdagen liggen en nog allerlei zoete verleidingen in de (koel)kast. Denk hierbij aan de overgebleven kerstkransjes, kerstchocolaatjes, oliebollen, restjes van hapjes. Maak iemand anders er blij mee of gooi het weg, zo kom je niet in de verleiding en begin je het nieuwe jaar goed. Af en toe iets lekkers kan natuurlijk geen kwaad.

8)     Beperk alcohol 
De alcoholische drankjes hebben waarschijnlijk rijkelijk gevloeid, de afgelopen dagen. Beperk daarom het drinken van alcoholische dranken. Ze zijn erg calorierijk. Zelf doe ik in januari mee aan ‘ik pas’. Een uitdaging waarbij ik 30 dagen mijn alcoholgebruik op pauze zet. 

Ik hoop dat je wat met deze tips kunt. In elk geval veel succes en focus je vooral op hoe je je voelt in plaats van het cijfertje op de weegschaal.

DitsVit Ditsy Bergman