Jouw gewichtsconsulent aan huis

‘Zie de december maan(d) schijnt door de bomen….’

De maand december staat voor de deur en de winkels liggen alweer vol met lekkers: pepernoten, chocoladeletters en speculaas gevolgd door de kerstkransjes en oliebollen. Kortom; een lastige periode om gezond te leven. Hoe kom je de decembermaand op een goede manier door? DitsVit geeft je graag een aantal tips:

Allereerst is het belangrijk om je te beseffen dat je geen kilo’s aankomt tussen Kerst en Oud & Nieuw, maar tussen Oud & Nieuw en Kerst.

  1. Geniet van de feestdagen. Dit zijn pakjesavond, 1e kerstdag, 2e kerstdag, oudejaarsdag en nieuwjaarsdag. Tijdens deze vijf feestdagen minder goed letten op gezond eten is in mijn optiek geen probleem. Dit kan er juist voor zorgen dat je de op normale dagen minder moeite hebt om aan je gezondheid te denken. Dus; geniet! Als je maximaal geniet van de minder gezonde dingen, dan hoef je je niet vol of zelfs misselijk te eten.   
  2. De kans is groot dat je deze maand minder gezond zal eten dan in andere maanden en dat je waarschijnlijk niet afvalt of misschien zelfs (iets) aankomt. Als je je niet helemaal vol propt, ben je na een week normaal/gezond eten weer op je normale gewicht. No stress!
  3. Eet op de niet-feestdagen zo gezond en normaal mogelijk en blijf bewegen. Beweeg ook tijdens de feestdagen, ook al zit de sportschool dicht. Maak bijvoorbeeld een flinke wandeling voordat het kerstdiner begint.
  4. Haal vlak voor de feestdagen pas ongezonde dingen in huis. Je kent het vast: ‘Alvast voor de kerstdagen…’. Als je deze lekkernijen nog niet in huis hebt, kun je jezelf ook niet laten verleiden om het op te eten. Ook als je kinderen hebt, raad ik je aan om pas vlak voor de feestdagen ongezonde dingen in huis te halen. Vaak krijgen kinderen in de decembermaand al genoeg lekkere dingen bij de opvang/school/sportclubs/familie.
  5. Kies voor kleine verpakkingen in plaats van bijvoorbeeld de kilozakken.
  6. Maak duidelijke afspraken met jezelf en houd je daaraan. Voorbeeld: ‘Ik mag vandaag 1 kerstkrans bij de koffie/thee’. 
  7. Schaaltjes pepernoten en kerstkransjes op het werk? Als je weet dat je de verleiding niet kunt weerstaan, zorg dan dat je uit de buurt blijft. Staat dit lekkers in de kantine waar jij je koffie/thee haalt? Neem dan bijvoorbeeld een kan met koffie/thee/water mee naar jouw werkplek of kijk je collega lief aan koffie/thee voor jou mee te brengen zodat je niet iedere keer in de verleiding komt als je naar de kantine gaat. Als je de smaak eenmaal te pakken hebt, is het moeilijk(er) om te stoppen.
  8. Heb je tijdens de decembermaand veel borrels gepland? Een inkoppertje: pak de auto. Ga je toch met de fiets/taxi of lopend: Neem dan eerst een glas water. Dit neemt je eerste dorst weg. Als je meteen een borrel zou nemen, dan heb je deze borrel op voor je het weet. Wissel je borrels af met water. Dit scheelt weer calorieën.
  9. Stel het nemen van je eerste hapje tijdens een borrel zo lang mogelijk uit. Ook de positie waar je tijdens de borrel zit/staat, is bepalend voor de hoeveelheid hapjes die je zult nemen. Als de borrelplank dichtbij je staat, zul je sneller geneigd zijn om hapjes te eten dan wanneer je er moeite voor moet doen.Alvast een gezellige feestmaand gewenst! Geniet ervan!

DitsVit Ditsy Bergman